Loading...

0

Nie masz produktów w koszyku.

Zaburzenia snu w ciąży

01.06.2017 14:40

Ciąża, to niezwykle ważny i niespotykany stan. Zmiany hormonalne oraz różne dolegliwości mogą zaburzyć codzienne funkcjonowanie organizmu, w tym sen.

Najczęstsze przyczyny

Główną przyczyną zaburzeń snu w ciąży, są duże wahania hormonalne. Jednak w pierwszym trymestrze ciąży, największy wpływ na brak komfortu podczas odpoczynku jest częste oddawanie moczu, trudności w znalezieniu odpowiedniej pozycji oraz zaburzenie rytmu snu, poprzez kilka a nawet kilkanaście drzemek w ciągu dnia. Kolejny trymestr, to chwila odpoczynku – w tym okresie, hormony regulują się, a kobieta odczuwa najmniej dolegliwości związanych z samą ciążą. Większość przyszłych mam przyznaje, że to właśnie w tych miesiącach śpią najlepiej. Trzeci trymestr charakteryzują bóle różnego pochodzenia, skurcze (nie tylko brzucha, ale również nóg), zgaga, płytki oddech oraz problem z komfortowym ułożeniem swojego ciała. Innymi, rzadziej spotykanymi przyczynami zaburzeń snu, mogą być problemy psychiczne – lęki i depresje.

Jak temu zaradzić?

Zacznijmy od wygodnego łóżka oraz bielizny ciążowej. Te dwa podstawowe elementy, pomogą zmęczonej ciężarnej na komfortowy odpoczynek. Koszula nocna ciążowa nie będzie uciskać brzuszka, a miękka poduszka (np. w kształcie litery C), pozwoli na prawidłowe ułożenie całego ciała. Dużemu brzuszkowi może pomóc także pozycja delikatnie siedząca oraz codzienne ćwiczenia oddechowe. Dodatkowo, aby umilić przyszłej mamusi sen, warto przed nocą zadbać o odpowiednią temperaturę pomieszczenia (najlepsza to 21 C). Należy także ograniczyć spożycie kofeiny, nie jeść przed snem potraw ciężkostrawnych, a także próbować zachować w miarę regularne godziny snu.

Zwracaj uwagę na dietę

Dieta ciężarnej, ma także ogromny wpływ na jakość snu. Spożywanie zbyt dużej ilości herbaty, kawy lub popularnej coli, może zbytnio pobudzić nasz organizm i skutecznie utrudnić zasypianie. Pamiętajmy, aby ostatni posiłek spożywać do 3 godzin przed zaśnięciem. Taki model żywienia pozwoli na spokojny sen, którego nie zakłócą problemy trawienne. Dieta przyszłej mamy powinna być także bogata w potas i magnez, co pozwoli uniknąć nocnych skurczy.

Brak snu w ciąży, nie musi doskwierać każdej przyszłej mamie. Naturalnymi metodami możemy szybko wyeliminować problemy z wieczornym zasypianiem. Jeśli jednak kłopoty ze snem są na tyle poważne i żaden z domowych sposobów nie może sobie z nimi poradzić, warto udać się do specjalisty, który po przeanalizowaniu naszego stanu zdrowia, przepisze odpowiednie lekarstwa wspomagające zasypianie.

Opublikowany w Zdrowie w Ciąży Przez

Joanna Komorniczak

Post Comments

Dodaj komentarz




* wymagane pola