Loading...

0

Nie masz produktów w koszyku.

Odbierz 10% zniżki na pierwsze zakupy

Zapisz się do newslettera, a wyślemy Ci kod rabatowy

Kwas foliowy - dlaczego zaleca się go przyszłym mamom?

04.10.2016 14:30

Pewnie słyszałaś już nieraz o tym, że kwas foliowy jest niezbędny dla kobiet w ciąży. To prawda, jednak zanim zaczniesz go przyjmować, powinnaś lepiej poznać jego właściwości. Warto też wzbogacić swoją dietę o produkty, zawierające naturalnie kwas foliowy - przecież niekoniecznie musisz łykać witaminy w tabletkach. Czasem wystarczy odpowiednio skomponować jadłospis, by dostarczyć organizmowi niezbędnych składników.



Czym jest kwas foliowy?

 

Określany jest witaminą M, folacyną, kwasem listnym. To właśnie on, kwas foliowy, powinien znaleźć się w diecie pań, które oczekują dziecka lub dopiero chcą zajść w ciążę.

Jest on witaminą z grupy B (czasem określany jako B9 lub B11), a jego nazwa wywodzi się z łaciny, od słowa folium, czyli liść. Znajdziemy go bez problemu w żywności, głównie w warzywach zielonych, takich jak: szpinak, sałata, kapusta, brokuły, brukselka. Zawierają go również warzywa strączkowe, orzechy, migdały, a także pomarańcze, awokado i banany. Jeśli jesteś w ciąży lub chcesz mieć dziecko, koniecznie włącz do swojego jadłospisu te produkty. Kwas foliowy najlepiej wchłania się w towarzystwie witaminy B12 i witaminy C, dlatego pożywienie, które go zawiera, łącz z nabiałem, papryką, natką pietruszki, czarną porzeczką lub owocami róży.



Jak działa na organizm?

 

Kwas foliowy jest odpowiedzialny za rozwój komórek oraz ich prawidłowe funkcjonowanie. Ma korzystny wpływ na układ nerwowy - sprzyja dobremu samopoczuciu, bierze też udział w zachowaniu materiału genetycznego i przekazywaniu cech dziedzicznych. To jednak nie koniec jego funkcji. Działa on też dobroczynnie na układ pokarmowy, bowiem usprawnia pracę żołądka, wątroby i jelit. Pobudza również wytwarzanie czerwonych krwinek oraz chroni system odpornościowy organizmu - przede wszystkim przed chorobami nowotworowymi.



Dlaczego jest potrzebny dziecku?

 

Kwas foliowy skutecznie zapobiega uszkodzeniu cewy nerwowej u płodu, w tym: bezmózgowiu, przepuklinie układu nerwowego czy rozszczepie kręgosłupa. Takie wady uniemożliwiłyby dziecku przeżycie lub poskutkowałyby kalectwem. Przyjmowanie kwasu foliowego przez matkę, może obniżyć takie ryzyko nawet o ponad 70%. Zaleca się zwykle suplementację kwasem foliowym w dawce 0,4 mg. Czasem wystarczy jednak wyłącznie zmiana diety. O tym, czy w Twoim przypadku lepiej jest przyjmować witaminy, czy zmienić jadłospis, powinien zadecydować lekarz prowadzący.



Czy można przedawkować?

 

Wzmożone zapotrzebowanie na kwas foliowy w ciąży wcale nie oznacza, że musisz go sobie dostarczać tak dużo, jak tylko możliwe. Wspomniana dawka 0,4 mg kwasu dziennie to wystarczająca ilość, by zapobiec wadom układu nerwowego u dziecka. Zbyt duża ilość witaminy M może wywołać u Ciebie bezsenność, zdenerwowanie, ból żołądka lub uczulenie skórne. Nadmiar kwasu może też niekorzystnie odbić się na zdrowiu Twojego dziecka, zwiększając ryzyko zachorowania w przyszłości na astmę.

Więcej do czytania:

Kwas foliowy - dlaczego jest tak ważny?

Dlaczego warto przyjmować kwas foliowy?

Opublikowany w Zdrowie w Ciąży Przez

Joanna Komorniczak

Komentarze

Dodaj komentarz




* wymagane pola