Loading...

0

Nie masz produktów w koszyku.

Odbierz 10% zniżki na pierwsze zakupy

Zapisz się do newslettera, a wyślemy Ci kod rabatowy

Jak uniknąć bólów kręgosłupa?

04.10.2016 14:03

Wiele pań w ciąży skarży się na ból kręgosłupa. Taka dolegliwość jest typowa, ponieważ rosnący brzuch jest dużym obciążeniem zarówno dla nóg, jak i pleców. Nie jest jednak tak, że ciąża niszczy kręgosłup, raczej - uwydatnia wcześniejsze problemy, jakie dawniej nie były aż tak widoczne i odczuwalne. Aby uniknąć dyskomfortu, związanego z bólem kręgosłupa, warto wiedzieć, jakie pozycje i czynności nie są w trakcie ciąży wskazane. Dolegliwościom mogą ulżyć odpowiednie formy relaksu i ćwiczeń.



Unikaj pochylania

 

Niekiedy wykonywanie rutynowych czynności, może skończyć się bólem pleców. Dotyczy to przede wszystkim pochylania się, np. nad wanną czy umywalką, kiedy myjesz włosy, twarz lub zęby. Pewnie dotychczas wykonywałaś te ruchy spontanicznie, lecz dopiero tera, gdy jesteś w ciąży, mogą one powodować zbytnie przeciążenie kręgosłupa. Staraj się zatem myć włosy w misce, odchylając lekko głowę do tyłu, a podczas pielęgnacji twarzy, zachowaj wyprostowaną postawę. Pochylanie się jest uciążliwe zwykle dla pań w zaawansowanej ciąży - i to nie tylko ze względu na ból pleców, ale także ze względu na rozmiar brzucha.



Stań na ugiętych nogach

 

Nie tylko pochylanie się jest obciążeniem dla kręgosłupa. Zbyt długie stanie na nogach wyprostowanych w kolanach i wykonywanie prac przy użyciu rąk, może poskutkować bólem pleców, a także opuchnięciami łydek lub nawet pojawieniem się żylaków. W związku z tym, lepiej prasować na siedząco i próbować zmywać naczynia stojąc na lekko ugiętych nogach. Oczywiście, jeśli od czasu do czasu zdarzy Ci się pochylić, nie będzie w tym nic złego. Jeżeli jednak robisz to wielokrotnie, Twój kręgosłup na pewno da o sobie znać.



Usiądź wygodnie

 

To, w jaki sposób siedzisz, również ma znaczenie. Nie powinnaś przesiadywać zbyt długo w zapadniętych fotelach, które wymuszają skuloną postawę i zaokrąglanie kręgosłupa. Lepiej wybrać krzesło bez zagłębienia i podłożyć pod pośladki podpórkę. Istotne jest również, by trzymać nogi zgięte w kolanach pod kątem prostym lub większym. Nie powinnaś siadać na krzesłach, które są dla Ciebie zbyt wysokie - Twoje stopy powinny zawsze stać na podłożu, wówczas będziesz czuć się swobodnie i stabilnie. Jeśli w pracy masz fotel biurowy, jego podłokietniki powinny znajdować się na wysokości blatu stołu, byś mogła na nich wygodnie położyć ręce.



Pilates i joga

 

Ćwiczenia pilatesu i jogi są pomocne przy bólach kręgosłupa w ogóle. Jeśli przed ciążą uczęszczałaś na tego rodzaju zajęcia, mogłaś przekonać się o tym na własnej skórze. Teraz jednak, wybierz pilates lub jogę dla przyszłych mam. Na takich zajęciach wykonuje się ćwiczenia dostosowane do każdej z pań. Pozycje, które poznasz, są w pełni bezpieczne dla zdrowia Twojego i dziecka. Pomogą Ci one rozciągnąć mięśnie i uelastycznić kręgosłup, a poza tym, lepiej przygotują Twoje ciało do porodu. W trakcie ich trwania odprężysz się i zrelaksujesz.

 

Więcej artykułów:

Kręgosłup - ból kręgosłupa w ciąży

Ból pleców w ciąży

 

Opublikowany w Zdrowie w Ciąży Przez

Joanna Komorniczak

Komentarze

Dodaj komentarz




* wymagane pola