Loading...

0

Nie masz produktów w koszyku.

Odbierz 10% zniżki na pierwsze zakupy

Zapisz się do newslettera, a wyślemy Ci kod rabatowy

Dieta przyszłej mamy

28.09.2016 19:26

Właściwe odżywianie w trakcie ciąży gwarantuje odpowiedni rozwój płodu i zdrowie mamy, co więcej - jeśli jeszcze przed narodzinami dziecka, będziesz prawidłowo się odżywiać, zmniejszysz późniejsze ryzyko nadwagi czy otyłości u swojej pociechy.

 

Dieta na różnych etapach ciąży jest inna. Jednak ogólną zasadą, jaka powinna Ci towarzyszyć przez cały cykl, jest rezygnacja z przetworzonego jedzenia na rzecz naturalnej i zdrowej żywności, najlepiej organicznej.



Co jeść w pierwszych 4 miesiącach?

 

Wybieraj świeże i wartościowe produkty. To one powinny być dla Ciebie głównym źródłem witamin. Zrezygnuj więc z przyjmowania witamin w tabletkach. Są one niewskazane dla przyszłej mamy - o ile nie zaleci Ci tego lekarz. Wyjątek stanowi kwas foliowy - możesz go zażywać bez obaw, gdyż ma on korzystny wpływ na zdrowie Twoje i maleństwa.

 

Już od samego początku ciąży powinnaś porzucić palenie i alkohol. Jedz dużo warzyw, owoców, produktów zbożowych z pełnego przemiału, nabiał, ryby i mięsa bez konserwantów. Nie musisz znacznie zwiększać dziennego bilansu kalorycznego. Postaraj się po prostu zaspokajać swój głód.



Kolejny etap - wzbogać dietę

 

Następne miesiące ciąży to czas, w którym powinnaś dostarczyć organizmowi więcej białka. Warto na tym etapie zwiększyć ilość spożywanych kalorii. Dzienny bilans powinien wynosić około 3000kcal, jak rekomenduje Instytut Żywności i Żywienia. Nadal jednak zachowuj rozsądną i zbilansowaną dietę. Nie sięgaj co minutę po kolejne ciastko z kremem. Wybieraj rozsądnie - nawet, jeśli masz ochotę na słodycze, zdecyduj się na owoce lub domowej roboty wypieki.

 

W drugiej połowie ciąży na Twoim talerzu powinny często gościć produkty pełnoziarniste: pieczywo, makaron, ryż, płatki, a także kasze. Szczególnie bogata w cenne dla zdrowia składniki jest kasza jaglana. Możesz jeść ją na śniadanie w wersji "na słodko", a także na obiad czy kolację - z warzywami lub jako dodatek do mięsa czy ryby.

 

Wzbogać swoje menu o wartościowy nabiał. Jedz mięso, ryby, jaja, rośliny strączkowe, sery i inne przetwory mleczne. Pij także mleko, jednak nie sięgaj po jego wersję odtłuszczoną. Pamiętaj też o zdrowych tłuszczach - wybieraj oliwę z oliwek, olej lniany lub rzepakowy. Tłuszcze zwierzęce najlepiej ograniczyć. Masło możesz z powodzeniem zastąpić miękkim miąższem awokado. Cennym źródłem dobrych tłuszczy są również orzechy, migdały oraz pestki słonecznika i dyni. Możesz jeść je jako przekąskę lub dodawać do owsianki lub sałatki.



Na co zwrócić szczególną uwagę?

 

Aby uniknąć anemii, kobiety w ciąży powinny jeść produkty bogate w żelazo. Jego głównym źródłem jest czerwone mięso, ale także zielone warzywa, jak np. szpinak, brokuły czy brukselka, a także buraki. Oprócz żelaza, ważne jest również dostarczanie organizmowi dziecka wapnia, które jest budulcem kości. Najlepszym jego źródłem jest mleko i jego przetwory. Poza tym, możesz je znaleźć w fasoli, migdałach, szpinaku i szczawiu.



Alternatywne źródła białka

 

Typowym źródłem białka jest mięso, ryby, jaja, mleko i przetwory mleczne, jak np. jogurty, sery czy kefiry. Przyszłe mamy, które są wegetariankami, powinny w miejsce mięsa i ryb zjadać większe ilości nabiału, a także często sięgać po tofu, warzywa fasolowe i kasze. Panie, które nie jedzą ani mięsa i ryb, ani jajek i nabiału, powinny spożywać przetwory soi, a także sporo zielonych i strączkowych warzyw. Dieta wegańska jest uboga w witaminę D i praktycznie pozbawiona witaminy B12, dlatego zwykle zaleca się w tym wypadku suplementację. W opracowaniu zbilansowanego menu dla przyszłej mamy wegetarianki lub weganki pomoże lekarz prowadzący lub dietetyk.

 

Jeśli chcesz być pewna, że odżywiasz się prawidłowo, skontaktuj się z lekarzem prowadzącym lub dietetykiem. On pomoże Ci opracować zbilansowaną dietę - także bezmięsną i beznabiałową.

Opublikowany w Zdrowie w Ciąży Przez

My Tummy

Komentarze

Dodaj komentarz




* wymagane pola